Pagini

miercuri, 23 ianuarie 2013

Postprocesare - Imbinare de expuneri.

In multe situatii, in fotografia de peisaj, nu se pot realiza imagini pe masura asteptarilor (dpdv al expunerii) direct din camera. Cauzele pot fi: lipsa filtrelor graduale, folosirea unor filtre graduale inadecvate, lumina foarte puternica cu sursa punctiforma (ex: soarele in miezul unei zile senine genereaza un contrast puternic intre zonele luminate si cele umbrite ale diferitelor elemente naturale sau nu), reflexiile nedorite, gama dinamica mica a aparatului, etc.

Imbinarea de expuneri este o tehnica de baza pentru a obtine un rezultat echilibrat, ce presupune combinarea, cu ajutorul programelor de prelucrare, a doua sau mai multe cadre cu aceeasi compozitie, la diferite expuneri. Acele cadre si, implicit, expunerile pot fi obtinute (de regula) direct in camera foto prin declansari succesive multiple, insa sunt si anumite momente in care este imposibila captarea aceleiasi compozitii din doua declansari, chiar daca intervalul de timp dintre ele este mic. Atunci, expunerile multiple se obtin prin prelucrarea unei singure imagini in diferite feluri, urmand a combina imaginile rezultate.

Astfel am facut si in situatia urmatoare. Am "tras", atarnat fiind pe geamul unui tren. Chiar daca as fi avut, prin absurd, trepiedul montat, declansarile multiple nu puteau fi folosite pentru imbinare de expuneri. Trenul se misca, iar compozitia era intr-o perpetua schimbare. Deci am declansat si a iesit cam asa:


Bun. Aveam o singura expunere reala, cerul arata bine... imi lipsea o expunere relevanta si pentru partea inferioara a imaginii. Am prelucrat imaginea din nou, neglijand total cerul. Asa am avut si a doua imagine...



Nu mi-a mai ramas decat sa le imbin si sa fac mici corectii asupa contrastului. Iar la final, m-am ales cu asta:


P.S. Cu cat modificarile suferite de imaginea originala in programele de editare sunt mai mari, cu atat sunt mai mari sansele sa scada calitatea rezultatului final. E de preferat sa va apropiati cat puteti de mult de imaginea pe care o aveti in cap, direct din camera.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu